13-11-2012

Sommerens kunstneriske udvikling og Tisvilde-lærrederne.

Lige siden jeg  var i Egypten i maj 2011, hvor jeg bl.a. besøgte Papyrus Instituttet i Cairo, har jeg eksperimenteret med at anvende bananbladspapyrus på andre måder end til at male og skrive på, og her i september 2012 lykkedes det mig så i mit nye atelier i Fredensborg langt om længe at opfinde en ny måde at bruge det på, nemlig til at forme. Normalt så knækker bananbladspapyrus, når man forsøger på at bukke og forme det, men mit 1. lille papyrus installationskunstværk ”Growth” er nu en realitet. Om det nogensinde kommer med på en udstilling, vides ikke, for min lillebitte opfindelse fylder kun  ca. 20x20x20 cm, og udstillinger, der hylder innovation og bæredygtighed i kunsten, antager som oftest kun store kunstværker. Men man skal aldrig sige aldrig, når det drejer sig om mig, jeg har før præsteret ting, ingen lige havde ventet....Vinker

 

Jeg er også blevet opfordret til at eksperimentere med  nye teknikker inden for kunst fremstillet af mange andre typer af papir, bl.a. japansk Washi – papir, og det er jo altid sjovt at prøve noget nyt, så jeg er startet min "Washi-karriere" med at fremstille et Washi-papirkunstværk på 234 cm i højden og 90 cm i bredden, ”Magic Carpet”, hedder det. Ingen grund til at gå i for små sko, for jeg har en loftshøjde på over 5 m i mit nye atelier, velegnet til bl.a. klipning kæmpestore uroer (mobiler) og høje og pladskrævende kunstværker opad til. Det magiske ved mit allerførste Washi-papirkunstværk, vil jeg ikke afsløre, bortset fra, at jeg også her har tilladt mig at lege optisk med dine øjne i kunstværket, der er en blanding af en 2D-og 3D installation. Så nu må vi se, om jeg kan få lov til at udstille det ét eller andet sted på kloden, så du kan komme til at opleve det. 

 

Tisvilde lærrederne:

I starten af 2012 opdagede jeg jo, at hvid akrylmaling ikke længere indeholder konserveringstoffet, KATHON, som jeg er allergisk overfor, så derfor har jeg i sommer også eksperimenteret med at male med den hvide maling, der blandt andet kan bruges til at tone farverne ud og skabe dybde i et maleri. Der var kun plads til 4 lærreder på hver 40x50 cm i mit lillebitte værksted på 23 m2 i 4 måneder i sommer i Tisvildeleje, hvor jeg boede med min 15-årige syge datter og mine 5 arbejdende værksteder, mens min kunstnerbolig i Nordjylland blev solgt og jeg fik hende i relevant behandling i Københavnsområdet. Der var næsten ingen plads i maleridelen af den lille bolig, så jeg havde kun disse 4 læredder, en tube sort og hvid maling, samt en pensel til at starte på i værkstedet, der var placeret under min datters loftseng, så derfor er de 3 første af disse lærreder malet i sort / hvid og i en meget enkelstreg.  Disse lærreder vil jeg fremover kalde for ”Tisvildelærrederne”.

 

Det 1. af de 4 lærreder blev til maleri ”Ensomhedens Gade nr 9” har været udstillet på en John Mogensen temaudstilling i Galleri GAL i Frederiksværk i august-september i år.

 

De næste 2 lærreder blev til min nyopfindelse indenfor optiske illusioner:  ”Half-side”- malerierne ”Jean” og  ”Ana”. Jeg har netop fået at vide, at disse 2 nu skulle være blevet udvalgt af komiteen for London Art Biennalen 2013, som er én af verdens allerstørste og mest anerkendte censurerede udstillinger, der finder sted hvert andet år som en stor vinterudstilling i januar i den engelske hovedstad.

Dagen efter mine 2 selvopfundne optiske illusioner, malerierne,"Jean" og "Ana",  blev vippet ud af censureringen til Kunstnernes Efterårsudstilling 2012 i oktober, "kom jeg til at" sende dem til censurering i London i stedet for. Hvisker

Så sorry!, Nu må du til London i januar, hvis du vil opleve mine nyeste påfund indenfor sjove malerier og optiske illusioner. Du har dog mulighed for at få et sløret smugkik på dem, hvis du går ind på yotube, hvor jeg fortæller om inspirationen til mine nye optiske illusioner, "Half-Aside"malerier. Der er nemlig ikke noget, der er så galt, at det ikke er godt for noget:

 

 

 http://www.youtube.com/watch?v=EvEzwEnSJpI

 

 Min produktion af malerier er i forvejen lille, p.gr.a. KATHON-allergi, gigtramte hænder og fordi jeg kun har 1/6 af den tid andre har til at male i; jeg bruger jo også tid på at skabe papirkunst, komponere musik, skrive tekster, skrive noveller, lave julehjerte-kunst,  være med i udstillinger, og være med i forskellige film.  Produktionen af mine "Half-aside" malerier er indtil videre samlet set kun på 5 stk, og jeg vil forsøge på få mine 3 seneste optiske illusioner "Half-aside"-malerier, "Bobby", "George" og " Meryl", der er malet i efteråret 2012, udstillet ét eller andet sted.

Jeg startede som maler for 3 1/2 år siden med at male på gaden foran en nedlagt pølsepavillon på 7m2 i Nordjylland uden varmt vand, toilet og varme, og min deltagelse på London Art Biennale, som finder sted i Chelsea Old Town Hall, bliver min allerførste deltagelse på en censureret udstilling som kunstmaler. Kan li'

De andre censurerede udstillinger, jeg har deltaget i hidtil, har været som papirkunstner.

 

 

Det 4. af de 4 Tisvildelærreder bliver til et klassisk personportræt, som man siden juli har kunnet følge maleriet af på min FACEBOOK-profil....- Også mit allerførste rigtige personportræt er længe inden det er færdigt, blevet foreslået indleveret til censurering ét eller andet sted. Jeg takker for tilliden og vil da bestemt overveje idéen. Man kan jo ikke være lige talentfuld over hele linien, .... - eller ka´man mon?  Nu er det jo sådan set gået meget godt med de andre 3 Tisvildelærreder.  Dét, at hvid maling ikke længere indeholder KATHON har åbnet nye muligheder for mig, og dem skal man jo ikke undlade at afprøve. Man ved jo ikke, om man har evnerne og kan, før man har prøvet, og indtil videre er der gået 4 måneder med at lære mig selv at male et portræt af en ca. 60-årig kvinde, jeg har mødt. Det er dejligt at arbejde med. JEG ELSKER AT MALE ANSIGTER og mennesker, og jeg gør det helst ud fra et stort tydeligt foto i god kvalitet. …- også nyder jeg i det hele taget at kunne fordybe mig i og levendegøre et andet menneskes karaktertræk, og at føle at jeg vokser med opgaven. At der sker en udvikling. Det er skønt langt om længe at kunne arbejde med at skabe dybde i et motiv ved hjælp af udtoning af farverne med hvid maling, akkurat som andre kunstmalere har kunnet hele tiden.

Så har vi ligesom de samme kunstneriske vilkår at arbejde ud fra. 

 

Lisbet Lærke / Lisbet Lark.