19-08-2012

Censurerede Udstillinger / Juried exhibitions.

For at få kunst med på censurerede udstillinger, kræver det, at man har tid og kunst til overs til at indsende til censurering, og dét er der for mit vedkommende først blevet frigjort ressourcer til i år, efter at jeg er flyttet til Nordsjælland, hvor jeg har et arbejdende værksted, der i modsætning til dét jeg havde i Nordjylland, ikke er offentligt tilgængeligt fra morgen til aften hele sommerperioden.

 

Danmark er ét af de meget få lande i verden, der ikke anerkender papirkunst som en kunstart. Her bliver det nemlig betragtet som en hobby at arbejde med papir. Så for at få anerkendelsen og dermed respekten for éns arbejde, må man som dansk papirkunstner springe de censurerede udstillinger i Danmark over og sende sine papirkunstværker til vurdering i udlandet, hvor de bliver censureret sammen med værker af  tusinder af anerkendte kunstakademi-uddannede kunstnere fra hele verden og hvor man som helt igennem autodidakt skabende kunstner således konkurrerer med højtuddannede kunstnere om de relativt få pladser, der er på en international udstilling.

 

For mit vedkommende betyder det, at jeg i øjeblikket har ikke mindre end 5 af mine papirkunstværker i aktivitet rundt omkring i verden, hhv. i Australien, Ungarn, USA og Tyrkiet:

 

Værk  1, der  udstilles i øjeblikket  i Australien på East Gippsland Art Gallery på den rejsende udstilling, SILVER, der har været på vej siden d. 19/10 2011 er mit 4 strimlede julehjertekunststykke i helt tyndt glanspapir med fredsduen flettet ind på forsiden af hjertet og et spejlvendt ying-yang tegn flettet ind på bagsiden af hjertet. Udstillingen varer til den 28/8 . Når udstillingen i Australien er slut, skal den til USA.

 

Værk 2 og 3, der udstilles på den censurerede udstilling, ”9x12 Budapest” i den Ungarske Hovedstad i forbindelse med en stor event i den ungarske hovedstad fra d. 24/8-15/9 2012. Her er det mine 2 nordjyske badepiger, papir-papcollagerne ”Maria” & ”Sonja”, som jeg har tegnet, klippet og foldet uden brug af lim, hver især af ét stykket almindeligt hvidt papir og ét stykke sort pap ud fra nogle feriefotos fra Nørlev strand sidste år. Censureringsudvalg: Det ungarske multikulturelle center, HMC, der ejes af staten Texas og er under ledelse af Beata Szetchy.

 

Værk 4, der udstilles på den censurerede udstilling ”Watermarks 2012, Members Show” på Morgan Paper Conservatory i Ohio, USA, er min 3-dimensionelle papcollage – installation ”My little accordeon”, der er en harmonika, tegnet, konstrueret, klippet og foldet uden brug af lim ud af 11 stykker pap og et stykke harmonikapapir, en silkepapirtype,  der ikke fås i handlen længere. Udstillingen varer fra d. 2/10 til den 15/11, og ”My little accordeon” har taget rejsen derover med pakkeposten og er ankommet i hel stand, selvom den er skrøbelig. Censureringsudvalg: ”Friends of dard Hunter”, en amerikansk papirkunstner organisation, der har udfordret visse af medlemmerne fra IAPMA, international Associations of Papermakers and Paper Artists, som jeg selv er medlem af, i kampen om de få pladser på den censurerede udstilling i USA, der finder sted som led i en stor papirkongres i Ohio… -og når man udfordrer nogen, så risikerer man jo, at de vinder, så jeg har fået min papirkunst med på en anden papirkunstnerorganisations censurerede udstilling, for som de siger derovre: ”May the best man win”. Temaet fra udstillingen er: "Implosion and Expansion in our everyday items". Altså hverdagsbrugsgenstande, der kan udsvides eller trækkes sammen, så jeg såmænd klippet og foldet min lille harmonika i pap til dem. Den er en del af min hverdag.

 

Værk nr. 5, der fra oktober udstilles på den PERMANENTE udstilling i Tyrkiets første papirkunst museum, er et af mine allertidligste 6-strimlede julehjertekunststykker ”Svanelunden” fra 2009, min illustration af det dejlige område, jeg boede i i ”Hjørrings Hellerup”, Svanelunden. Samme motiv på for- og bagsiden, men alligevel klippet, så svaner og træer er forskellige på begge sider. Julehjertekunststykket ”Svanelunden” indgik i dén  kasse med historiske effekter fra Galleri Octopus Art, som en medarbejder fra Vendsyssel Historiske Museum i 2011 bad om at få til bevaring for eftertiden, men som Vendsyssel Historiske Museum så alligevel afviste, da jeg flyttede til Tisvildeleje i sommer, p.gr. a. den store kulturkløft mellem indfødte Københavnere og Vendelboere, samt fordi man ikke mente, det var af historisk eller kunstnerisk værdi for eftertiden.

 

Så det er med slet skjult fryd, jeg kan konstatere, at ét af verdens allerførste 6-strimlede julehjerter ”Svanelunden” / ”The Schwan Grove” nu befinder sig i Izmir som en slags kulturel brobygning, hvor det får sin egen montre og indgår i en kommende permanent udstilling som en del af papirkunstens historie på det allerførste papirkunstmuseum i Tyrkiet, der får til huse i en stor historisk bygning.

Som dansk kvinde, dansk tegner og dansk skabende kunstner tager jeg det som en stor cadeau og anerkendelse af mig som person og som levende kunstner, at få lov til at udstille noget så dansk og kristent som et flettet julehjerte på en permanent udstilling på et museum i et muslimsk land. Men symbolværdien i hjertefaconen er universel, og det er mig, der har opfundet det 6-strimlede julehjerte, så derfor er jeg med på den permanente udstilling, uanset mit køn, religion, uanset hvor jeg kommer fra og hvad andre danske tegnere og kunstnere har gjort ved verdenssamfundet før mig.  

 

”Svanelunden” er ankommet til universitetet i Izmir, men glasrammen omkring det er gået i stykker, mens det lille bitte skrøbelige hjerte er uskadt, så det har vi en mail-korrespondance i gang omkring, for nu er de ved at sætte en anden ramme omkring det dernede, der skal passe ind i helheden i den historiske bygning, som kommer til at rumme det kommende  Izmir Book and Paper Art museum, der åbner til oktober 2012.

Det ser unægtelig ud til, at jeg er løbet ind i en stime udstillinger i udlandet her i efteråret. Dejligt. Cool

V.h

Lisbet Lark, alias Lisbet Lærke,

 International papirkunstner, julehjertekunstner, papcollagekunstner, installationskunstner, opfinder af det 4-6 strimlede flettede julehjerte samt 2-6 strimlede julehjerter med forskelligt motiv indflettet på for- og bagsiden.