07-08-2012

Synlighed- usynlighed og jungletrommer.

Jeg er blevet kritiseret for, at man ikke kan finde min privatadresse eller mit privattelefonnummer på internettet, for at beskytte mit privatliv. Nogen mener sågar, at der må være noget suspekt omkring mig, noget jeg skjuler, andre skrider til yderligheder og går så vidt som til at sætte spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet eksisterer, bare fordi de ikke kan GOOGLE min privatadresse. Men sandheden om min beskyttede privatadresse er såmænd meget enkel: Dels forhindrer det ubudne gæster i at kigge i min aktivitetskalender og planlægge visit i mit hjem, når jeg ikke er hjemme, og dels er jeg et meget PRIVAT menneske, der mener, at jeg har krav på og brug for et PRIVATLIV, d.v.s  et liv udenfor offentligheden som en helt almindelig mor og ægtefælle.  En holdning, der også gør, at jeg bestemt ikke som alle andre skabende kunstnere er dén, der render pressen på dørene for at få mig selv promoveret i diverse ugeblade, aviser eller TV-programmer / avisartikler og få mine kunstneriske aktiviteter dækket, hvorfor jeg så heller ikke bliver det.

 

 Men det betyder ikke, at jeg er en ringere eller mindre talentfuld skabende kunstner, end de kunstnere, der gang på gang trænger igennem til avisspalterne og sendefladen . Tværtimod, så jeg må jo have et langtidsholdbart talent- gen, siden jeg kan klare mig i årevis uden. Så selvom jeg er et stille og tilbageholdende menneske i pressemæssig henseende , kan jeg sagtens have et ligeså stort kunstnerisk talent, som de kunstnere, der kæfter op konstant eller bliver dækket af pressen for at hælde bæ på dåser, udstoppe hunde,  kommer frem på at skære hovedet af en hest og vandalisere deres omgivelser. For ikke at tale om dem, der bliver dækket af pressen, fordi de på FACEBOOK umiddelbart før deres kunstudstilling lægger en timet opdatering ud om, at anonyme naboer har klaget over, at de går i underbukser på deres private ejendom …. Alt sammen SÅ relevant information for det samlede verdenssamfund , at der koges suppe på nyheden i månedsvis, …. KUN fordi vedkommende har arvet et navn fra et par (aner)kendte  kunstnerforældre.  Faktisk synd, for vedkommende har nogle enormt spændende og intelligente pointer og holdninger om bl.a. klima og andre problemer i tiden, som pressen desværre IKKE dækker, - og jeg er stensikker på, at vedkommende også har et kunstnerisk talent, men det er virkeligt svært at tage det seriøst ovenpå underbukse-gaten. Nok om jungletrommerne, nu skal vi til noget andet:

 

Kigger du ovre i menuen, vil du kunne finde nogle nye punkter ”Juried exhibition/ censurerede” og herunder"Permanent exhibitions" (Faste udstillinger). Kunstneriske aktiviteter, der nu er blevet tid til at bidrage til og deltage i, i perioden efter flytningen d. 1/5 til Tisvilde, hvor min datter bare bliver mere og mere syg, og hvor jeg har måttet flytte fra og nedlægge mit fysiske galleri og offentligt tilgængelige arbejdende værksted i Nordjylland, hvor jeg var den eneste skabende kunstner gennem 3 år.

 

En meget privat ting, har jeg været fuldstændig åben om, er min dejlige datters hastigt progredierende skoliose, behandlingen af den ( eller mangel på samme) samt udviklingen i den, simpelthen fordi, jeg fornemmede fra starten, at den ville få afgørende betydning for mit fremtidige kunstneriske virke og mit liv i øvrigt. Jeg bliver inspireret af de mennesker, jeg møder og omgås, også af hende.

 

Måske er der en mening med alt, hvad der sker her i tilværelsen. Allerede nu, ved jeg, at hun og hendes sygdom har inspireret mig til den ene retning af min nye sort / hvid optiske illusions maleristreg, som jeg kalder for ”Half- Aside-malerier”, der også er en videreudvikling af og inspireret af min ny-anerkendte tegne- klippestreg, censureret igennem til udstillingen ”9x12 Budapest” i August-september.

 

Arbejdstegningerne til mit allerførste  Half- Aside maleri ”Jean” (Endnu ikke lagt ud på denne hjemmeside), blev censureret igennem til endnu en udstilling i Budapest i samme periode, som den anden, denne blev dog aflyst p. gr. a. for lavt antal indsendelser fra andre kunstnere.  Det ene af de gennemcensurerede sort / hvid papirkunstværker til  ”9x12 Budapest”, nemlig ”Sonja” ( et helt enkelt papcollage klipperi uden optiske illusioner) har vi brugt til designet i toppen af siden med censurerede udstillinger, som nu er under oplistning, og vil blive nævnt på forsiden efterhånden som de skrider fremad, akkurat som mine andre kunstneriske aktiviteter.

 

P. gr. a min datters særlige behov, kniber det meget med at deltage i diverse ferniseringer udenfor landets grænser, men uanset, om  jeg kan komme afsted eller ej og få min deltagelse dokumenteret i form af fotos  og blive filmet af pressen eller ej til diverse ferniseringer, så har jeg altså skriftlig dokumentation på min deltagelse og sendt kunst afsted  til de censureredede udstillinger der listes op under punktet…- og jeg lægger hårdt ud med deltagelse i 2 censurerede udstillinger i udlandet, 1 i den ungarske hovedstad (Censureret af Det Ungarske Multikulturelle Center, der ejes af Staten Texas )  og 1 på et papirkonservatorium i  OHIO USA, (Censureret af den amerikanske papirkunstnerorganisation, Friends of Dard Hunter). Begge steder har de censureret samtlige indsendte værker af mig igennem, så det tegner jo godt.

 

Om ovennævnte maleritype, som ”half- aside” maleriet ”Jean”, tilhører, så kan gøre sig fortjent til at komme på en dansk censureret udstilling, må tiden vise, men jeg er i gang med at male og udvikle nogle flere af dén type malerier, da det ofte er bedst at præsentere et projekt bestående af flere kunstværker skabt efter samme teknikker. Hvis min kunst ikke er god nok til de danske censurerede udstillinger, så springer jeg bare dem over og lader den censurere i udlandet under mit internationale kunstnernavn, Lisbet Lark. Foreløbig går det jo meget godt med min papirkunst udenfor Danmark.

Jeg har i øvrigt sendt mit 6-strimlede julehjertekunststykke ”Svanelunden”, min illustration af et lokalområde, jeg boede i 1  1/2år i Hjørring afsted til min tyrkiske papirkunstnerkollega Nedim Sönmez, som er ved at starte Tyrkiets allerførste papirkunstmuseum op med permanente udstillinger omkring bl.a. forskellige typer papirkunsthistorie. Når jeg har valgt at sende ham et af mine allerførste sjældne 6-strimlede flettede hjerter, er det, fordi historien om julehjertet har dybe rødder i den danske kultur.  Man mener nemlig, at det var en anden skabende multikunstner, H. C. Andersen, der opfandt det 2-strimlede flettede julehjerte, da det ældst bevarede på Det Kongelige Bibliotek er ét, han har skabt. Men jeg har altså videreudviklet det flettede julehjerte og i 2010 opfandt jeg det 4-6 strimlede flettede hjerte + det flettede hjerte med forskelligt motiv på for- og bagside, som du kan se et eksemplar af her på forsiden for tiden, mit julehjertekunststykke ”Peace & Harmony”, der nu er udstillet i Australien, hvorefter det rejser videre til USA i Oktober.

2 andre af mine super avancerede 6-strimlede julehjertekunststykker, der ikke er udstillet på hjemmesiden her, har igennem det seneste år været i fuld gang med at blive censureret igennem til en amerikansk kunstbogsudgivelse med verdens 500 mest originale og avancerede papirkunststykker, også her er det begge entries, der fortsat er med i "gamet" om pladserne i bogen, der skulle have været udgivet dette efterår, men som er blevet udskudt til næste forår. Mine bitte små 6-strimlede hjerter er indtil nu sluppet igennem en lang række censureringsrunder. Jeg tror, de er nået til 5. eller 6. på forlaget, men om min små unikke superavancerede flettede julehjerter kommer med gennem nåleøjet til bogudgivelsen, ved jeg ikke, men jeg kan da røbe, at det ene af de 2 stk 6-strimlede hjerter hører til dén H. C. Andersen julehjertekunstudstilling, ”H. C. Andersen Passion”,  jeg er i gang med at fremstille, men som er blevet forsinket af min familiære situation.

 

Jeg har fortsat mit arbejdende værksted i Tisvildeleje. Den lille originalt indrettede hybel, det helt enkle liv, vi lever i den, er sammen med  folks  reaktion  på det, vildt inspirerende ... Lige fra den fordomsfulde, jaloux, jantelovsbefængte, selvfede, neurotiske og opadsnobbende livsnyderpersonlighed, der ikke selv har et liv udenfor dén liggestol, hun på så overvældende vis vælter ud over, men i dén grad har ondt i livet og kun respekterer kendisser, hun ser på  TV og i Billed Bladet . Hendes dårlige manerer udtrykt i et sprog fra Stenbroen gør hende til så stor en pestilens for sine omgivelser, uanset, hvor hun viser sig, at hun aldrig nogensinde kommer op i de højere luftlag, hun ser op til og som svæver uopnåeligt forbi ude på Hovedgaden, og i hendes egen manglende værdi og yden for lokalsamfundet er hun kun er istand til at forsøge på at tiltvinge sig en status og identitet ved at se ned på alle andre på en måde, som viser, hvor lille et menneske, hun er, og som udstiller hendes eget manglende format…. (Hyancinttypen i alle henseender) ….. - ja, også  til alle de flinke, søde, ressourcerige,  støttende, hensynsfulde, hjælpsomme, rare, opbakkende, dybt respektfulde personer (heldigvis de fleste her) , der virkelig er noget i kraft af dét de yder til lokalsamfundet og overfor andre mennesker og ikke kun i kraft af vedkommendes evne til at intrigere og hævde sig på falske forudsætninger. 

 

 …. Så sommeren har med andre ord været et sandt og fornøjelig studium i menneskelig adfærd på godt og ondt. Med andre ord masser af inspiration får jeg til min kunst og mine skriverier . 

 

Telefonnummeret for aftaler eller samtaler med mig er fortsat: 40 27 48 02, som vi har den arbejdsfordeling, at Bent Voldby passer.

Lisbet Lærke.