10-04-2012

Man skal vælge sine kampe.* . You have to choose your battles.

”…. At lykkesmeden er dig selv er utopi, … jeg ved vi alle bærer skæbnens luner indeni”  

 

(Lyrik uddrag fra min seneste musikudgivelse, min vise  ”Rigdommens Poesi”,  hvor min nu 15-årige datter, Marie, er med som klassisk guitarist).

 

Optagelserne blev foretaget i Norge i februar 2011, hvor alt var OK, men i dag kunne min tekst desværre ikke være mere rammende. Meget kan man styre selv her i tilværelsen, bare ikke skæbnen, men man kan gøre en enkelt ting for at få et lettere liv:

 

Man kan vælge sine kampe med omhu.

 

Man skal med andre ord konstant omstille sig og følge med tiden og udviklingen og prioritere, hvad man bruger sin energi på. Om man i det hele taget gider tage kampen, dér hvor man er, eller om det bedre kan betale sig rent menneskeligt og kunstnerisk at investere sin tid og indsats dér, hvor éns tilstedeværelse er vigtigere, hvor man får en bedre behandling, hvor man føler sig værdsat, hvor det er mere attraktivt for én at være som skabende kunstner eller hvor man ikke skal kæmpe så meget.

 

Jeg har derfor truffet en beslutning om, hvilken kamp, der er vigtigst for mig at tage i øjeblikket: Min 15-årige datter er nemlig blevet ramt af en hastigt fremadskridende kronisk rygdeformitet i de sidste par måneder, som skal behandles i Københavnsområdet. Jeg står således med en stor udfordring på hjemmefronten, for der er godt nok langt fra Hjørring til Rigshospitalet og retur. For langt. Men da vi jo ikke kan flytte hospitalsekspertisen til Nordjylland, er vi andre jo nødt til at drøne til Sjælland, hvis vi skal have den behandling, som vi har brug for og som vi alle sammen betaler til over skatten, men som vi altså er nogen, der skal rejse 450 km hver vej for at få. Da hotelophold er dyre og det efterhånden er lettere at svømme over Kattegat, end at tage toget til København, hvor også mine 2 store studerende børn, mine forældre og mine søskende og deres familier bor, har jeg i vinter skaffet mig et fast sted at bo, når jeg er i Københavnsområdet. Nemlig en lillebitte lejlighed i Tisvildeleje, en dejlig lille hyggelig og stemningsfuld badeby, fyldt med masser af positivt  ”drive”, som vi også har her i Octopus Art, og hvor der også er et veludviklet kunstnermiljø.

Så dér passer jeg fint ind.

 

Situationen taget i betragtning er det meget heldigt, at jeg efterhånden har de fleste af mine kunstneriske opgaver udenfor Nordjylland, i udlandet og i Københavnsområdet, men det betyder også, at min kunstneriske og personlige udvikling er nået til et punkt nu, hvor det lille lokale på P. Nørkjærs Plads 20 ikke længere dækker mit behov for frihed til at gøre som det passer mig både kunstnerisk og privat.

 

Så jeg vil gerne videre med min kunstneriske udvikling dér, hvor udviklingsmulighederne er, og hvor jeg bliver tilbudt nogle langt bedre arbejdsvilkår end som skabende kunstner i Nordjylland, og sidst men ikke mindst:  Dér, hvor jeg kan give min datter den menneskelige støtte, hun har brug for.

 

 Efter 2 års frivilligt arbejde som idémaskine i Toppen af Danmark, der i øvrigt konsekvent har brugt mig som ulønnet ”Turistprodukt”, 2 musikudgivelser, 4 novelleudgivelser, 10 velbesøgte udstillinger i Hjørringområdet og over 18500 kunst- og musikinteresserede besøgende, føler jeg, at jeg har ydet nok nu som U-landsfrivillig i Nordjylland, og jeg har ikke længere tid eller energi til at stå gratis til rådighed for og underholde kunstturister hele sommeren igennem mellem klokken 6 og 22 alle ugens 7 dage som skabende kunstner inden for musik, tekster, billedkunst og kunsthåndværk på P. Nørkjærs Plads i Hjørring. Om de mange millioner, Nordjylland får i EU-regionaludviklingsstøtte hvert år til kunstnerne, der skal skabe vækst i landsdelen går direkte ned i de slunkne nordjyske kommunalkasser, bliver ædt op af administrationen i turistorganisationerne i form af tårnhøje lønninger til projektledere og turistbachelorer, o.s.v., der er ansat til ”at motivere” ( Læs: Hunse rundt med) de professionelle skabende kunstnere heroppe, eller om det er, fordi fondspenge m.v. kun bliver givet til lokale fuldblodsvendelboer med højtflyvende, stort promoverede kunstneriske (og andre) luftkasteller, som aldrig bliver sat i værk, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, men én ting er HELT sikkert:   

De, der skal knokle nederst i brødfødningshiarkiet, de professionelle kunstnere i Nordjylland får ikke én eneste krone for deres hårde arbejde af de midler, der er sat af til kunsten i Nordjylland, … -også er det jo ikke så underligt, at vi, der har evnerne og trækker læsset ikke gider at stå model til det i længden  og søger andre steder hen, vel?

 

Det næste år går min tid med at deltage i (censurerede) udstillinger i udlandet, skabe udstillinger og events andre steder, lave bestillinger på malerier, musik og papirkunst, samarbejde med andre kunstnere i udlandet, være med i film- og i teaterforestillinger, spille på klaver, holde foredrag  og hvad jeg ellers bliver booket til, også selvfølgelig  tage mig af min datter og få os integreret i et for os helt nyt lokalsamfund.

 

Galleri Octopus Art på P. Nørkjærs Plads er efter planen åbent sæsonen ud med de åbningstider, der er angivet her på siden. Jeg fortsætter mit kunstneriske arbejde som hidtil, men fra august 2012 med udgangspunkt i Tisvildeleje i stedet for Hjørring.

Hjemmesiden her kommer til at fortsætte, som den hele tiden har gjort, og Galleri Octopus Art bliver efter sæsonafslutningen 2012 til et internetgalleri, styret fra denne hjemmeside i flytteperioden.  Det praktiske omkring flytningen kan du følge i min driftige og initiativrige galleriejers, Bent Voldby´s, nye midlertidige blog: ”Vi flytter”, mens han i den faste galleriejer dagbog under punktet ”Opdateret 8/4” fortæller om årsagerne til, at galleri Octopus Art flytter med. 1000 tak for opbakningen, Bent. Som noget af det første i bloggen ”Vi flytter” kan man se en plantegning over min dejlige kunstnerbolig her i Hjørring, der nu skal sælges, og snart bliver sat til salg hos en ejendomsmægler  i byen, hvis du da ikke når at købe den forinden. Ring på tlf: 40 27 48 02 eller mød op i Galleri Octopus Art, hvis du er interesseret i en ældre- og handicapvenlig bolig på 99m2 fra 1990 med lave forbrugsomkostninger, lave vedligeholdsudgifter i Svanelunden tæt på indkøb og til en rimelig pris, og gerne vil se den, så finder vi ud af noget.

 

I øjeblikket går min tid med at re-designe og ombygge nogle af familiens gamle møbler, så vi kan være i en lejlighed med et BBR på 23m2, samt at få gjort min dejlige kunstnerbolig i ”Hjørrings Hellerup”, Svanelunden, klar til salg. Det er med et vist vemod, jeg forlader den, for det er en skøn bolig med masser af plads til mine 4-5 værksteder.

 

Øvrigt nyt:

I den forløbne uge, har jeg, udover at jeg en nat skrev digtet ”S for smuk” om min datter også skrevet et input til en artikel af min tyske papirkunstner-kollega Helene Tschatcher til en brochure, der skal bruges under papirmarkedet i Deggendorf i Sydtyskland i maj i år. Artiklen handler om hvorledes papir influerer på nutidens samfund, hvad det bruges til idag, i forhold kommunikation  og de nye internet medier.

SILVER-udstillingen turnerer fortsat rundt i Australien, også er jeg begyndt at forberede flere maleriskitser til mit kunstneriske ophold på slottet Kalman Szell ved den Østrig – Ungarske grænse i juli måned i år. En sjov og til en afveksling dejlig tryg fornemmelse, at alt hvad der kommer ud af hovedet og hænderne på mig fra nu af og frem til 1. august af billedkunst, papirklip, musik og tekster allerede er censureret igennem til udstillinger dernede i forbindelse med en stor kulturevent i den Ungarske hovedstad arrangeret af Det ungarske multikulturelle center Budapest i august-september 2012.

  

Jo, jo, man skal vælge sine kampe.

 

 

Lisbet Lærke, alias Lisbet Lark,

 

Professionel og internationalt anerkendt komponist, tekstforfatter, novelleforfatter, abstrakt kunstmaler, konkret kunstmaler, tegner, designer, papirkunstner, installationskunstner,  papcollagekunstner,  julehjertekunstner, pianist, o.s.v..